מגזין אינטרנטי מספר 19
נובמבר 3rd, 2016
חזי נגר
פרשת נח – חשון תשע"ז
שלום לכל אוהבי/חברי מרכז מיכאל
הרב יהודה ליב אשלג-בעל הסולם
"כל אדם מישראל, מובטח בסופו, שישיג כל ההשגות הנפלאות, אשר חשב השי"ת במחשבת הבריאה להנות לכל נברא. אלא מי שלא זכה בגלגול זה, יזכה בגלגול ב' וכו' עד שיזכה להשלים מחשבתו ית' שחשב עליו, כמ"ש בזוהר, כנודע."
רבי נחמן מברסלב
חייך תמיד. תהיה בידך מתנת חיים להעניקה לאחרים. לעתים, נמצאים אנשים במצוקה קשה, אך אין להם בפני מי להשיח את צרותיהם. אם תופיע כשחיוך נסוך על פניך, תעודד אותם, ותזרים בהם חיים חדשים.
פרשת נח
בתחילה ברצוני להקדים שקריאת התורה והתפילה בשבת משמשים עבורנו כלי חזר להתחבר לכוח של ברכה, בכול שבת מתגלים היבטים שונים של ברכה, ולכן כול שבת היא שבת חשובה!
פרשת נח מופיעה תמיד בתחילת חודש חשוון בו אירע המבול, המבול מלמד אותנו את העיקרון של מידה כנגד מידה.
אנשי דור המבול התנהגו בחוסר איזון ופגמו את הארץ וכול אשר עליה, עקב מידת התאווה, ולפי העיקרון של מידה כנגד מידה, המים המיצגים את מידת התאווה והתענוגות היו הכלי באמצעותם קיבלו את עונשם.
נח היה היחיד שלא פגם בגזל ועריות, ולכן זכה שמימנו ומזרעו יהיה המשך לעולם, נח זכה להגנה חזקה ביותר בזמן שבעולם כולו שלטה מיד הדין. מכאן אנו למדים שקריאת התורה בפרשה זו במיוחד בשבת הקרובה, מעניקה כוח של שמירה והגנה בזמנים קשים, התנאי לכך התנהגות לפי כללי היקום במיוחד בתחום יחסי אישות.
בברכה, הרב יחזקאל נגר
הקשר בין הפרשה להפטרה
פרשת נח תשע"ז
בפרשת השבוע, פרשת נח, נזכרים שני חטאים מרכזיים של האנושות, וכנגדם שני עונשים על פי העיקרון של מידה כנגד מידה: חטא דור המבול וחטא דור הפלגה. העונשים הם תולדה של החטא. תוצאה ישירה ממנו. שני החטאים מוגדרים כחטאים מוסריים.
חטא דור המבול היה השחתה וחמס: "וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס".
לאדם ניתנו יצרים בסיסיים המאפשרים את המשך קיום העולם והמין האנושי. אדם הראשון מתברך ומצווה: "וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ". בדורו של נח הופכת הברכה לתאווה שלוחת רסן: "וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ". "וַיַּרְא ה' כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם". חטא ההשחתה אינו עצם המעשה, אלא החריגה מן המידה ומן הגבול. גם המחיר הוא בהתאם. הגשם הוא ברכה לעולם וחיים לאדם. כאשר הוא ניתן ללא גבול הוא הופך לשיטפון המחריב ומכלה את העולם. המבול הוא שפע ללא גבולות. והוא הופך לחורבן לכל היקום. על הפסוק: "וַיְהִי הַגֶּשֶׁם עַל הָאָרֶץ אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה",
המבול מצביע על מידת הדין. על הכרתת כל היקום ותחילתו של עולם חדש: "וַיִּמַח אֶת כָּל הַיְקוּם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה עַד רֶמֶשׂ וְעַד עוֹף הַשָּׁמַיִם וַיִּמָּחוּ מִן הָאָרֶץ וַיִּשָּׁאֶר אַךְ נֹחַ וַאֲשֶׁר אִתּוֹ בַּתֵּבָה". נח נשאר כדי להתחיל את העולם מחדש. עם תום המבול מתעוררת מידת הרחמים. הרחמים באים לידי ביטוי בברית שבין הקב"ה לנח ולכל האנושות: "וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתְּכֶם וְלֹא יִכָּרֵת כָּל בָּשָׂר עוֹד מִמֵּי הַמַּבּוּל וְלֹא יִהְיֶה עוֹד מַבּוּל לְשַׁחֵת הָאָרֶץ. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים זֹאת אוֹת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם לְדֹרֹת עוֹלָם.
הקב"ה מבטיח בחסדו שלא יהיה עוד מבול. לא מפני שלא יהיה עוד חמס וגזל בעולם, ולא מפני שנעלם החטא מן העולם.
בהפטרת השבוע מזכיר ישעיה הנביא את הברית הזאת: "כִּי מֵי נֹחַ זֹאת לִי אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבֹר מֵי נֹחַ עוֹד עַל הָאָרֶץ כֵּן נִשְׁבַּעְתִּי מִקְּצֹף עָלַיִךְ וּמִגְּעָר בָּךְ". המבול השמיד את הרע ונתן פתיחה חדשה, לעולם טוב יותר. עונש הגלות המוטל על ישראל, הסבל והייסורין, מובילים את עם ישראל להכרה חדשה בה' ולהבנת שליחותו. וכשם שנכרתה ברית עם העולם לאחר המבול, כך נכרתת ברית שלום עם ישראל: "…וְחַסְדִּי מֵאִתֵּךְ לֹא יָמוּשׁ וּבְרִית שְׁלוֹמִי לֹא תָמוּט אָמַר מְרַחֲמֵךְ ה':".
אין אני קוראת לדברים עונש אלא, מחיר. על אותה מידה כנגד מידה נאמר "כשם שאדם מודד מודדין לו". בעיני זה נכון כמעט בכל דבר אך תמיד יש להוסיף את אלמנט החסד. לעיתים אנו שוכחים מעשה רע שעשינו וכשמגיע התשלום אנחנו לא מחברים אותו. התוצאה היא כעס והתמרמרות. מודעות עצמית , ראיה פנימית ככל שאנו מעצימים אותם אנו יכולים להיות מודעים יותר למעשינו ולמידה . לפי התשלום נדע את המעשה. רק צריך להיות אמיץ ,להתבונן ומכך ללמוד. אם קורה חלילה שאנו דנים אחרים בואו נעשה זאת במידת החסד. בכך נקיים את החלק שלנו "בצלם אלהים".
שבת שלום בשורות טובות
צמרת
ז בְּרֶגַע קָטֹן עֲזַבְתִּיךְ וּבְרַחֲמִים גְּדֹלִים אֲקַבְּצֵךְ.
ח בְּשֶׁצֶף קֶצֶף הִסְתַּרְתִּי פָנַי רֶגַע מִמֵּךְ וּבְחֶסֶד עוֹלָם רִחַמְתִּיךְ אָמַר גֹּאֲלֵךְ יְהוָה.
ט כִּי-מֵי נֹחַ זֹאת לִי אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבֹר מֵי-נֹחַ עוֹד עַל-הָאָרֶץ כֵּן נִשְׁבַּעְתִּי מִקְּצֹף עָלַיִךְ וּמִגְּעָר-בָּךְ.
*תוכנית לימוד חדשה באמצעות האינטרנט – לפרטים לחצו כאן
הרצאת מבוא לקורס קבלה:
מרכז מיכאל – בית ללימודי יהדות ורוחניות – רחוב אחוזה 117 קומה ב' רעננה
054-6365057 ת.ד. 145 רעננה 4310101